Activiteiten & Actueel

24 april 2019 Tuincentrum bijSTOX Venlo

Woensdag 24 april vond er een bedrijfsbezoek plaats voor Groei & Bloei Noord-Limburg. Ruim 20 tuinliefhebbers werden na sluitingstijd gastvrij ontvangen bijSTOX tuincentrum Venlo, om het te hebben over het reilen en zeilen van een tuincentrum en de veranderingen in de markt. 

Wanneer je het tuincentrum binnenloopt zie je direct waarom we als Groei & Bloei  in deze periode zijn uitgenodigd voor een rondleiding. “Wow, wat een overdaad aan groen en mooie kleuren”.  Na een welkomstwoord van de eigenaar: Peter Stox vertelde hij dat elke vestiging een ander assortiment voert, dat zich aanpast aan de locatie en omgeving. BijSTOX Venlo richt zich bijvoorbeeld vooral op de stedelijke omgeving met snelle kopers. Dit verklaart waarom er een beperkt assortiment is met verschillende accenten erin. 

Vervolgens ging de rondleiding in het tuincentrum van start onder leiding van Henny Ummenthun en Peter Stox. Winkelindeling, assortiment en naamgeving van producten kregen hierbij veel aandacht.  Zo zijn we erachter gekomen dat we de zorg delen over de juiste benaming van planten en dat er steeds minder aandacht wordt besteed aan een foutloze benaming. Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen Cosmos en Cosmaea? 

Onder het genot van een kop koffie/thee en Limburgse vlaai kregen we een presentatie van Peter Stox, in Brasserie de Tuin bijSTOX. Hierbij  vertelde hij enthousiast over de geschiedenis van het bedrijf. Hierin kwam duidelijk naar voren dat liefde en passie voor groen altijd als een rode draad door het bedrijf heeft gelopen. Regelmatig is het bedrijf gewisseld van winkelformule. Van Europatuin tot Intratuin en van Praxis tuincentrum tot hun eigen dynamische formule bijSTOX, waar begrippen als persoonlijk contact, ontzorgen en beleven hoog in het vaandel staan. Inmiddels heeft het bedrijf 4 vestigingen in Heerlen, Roermond, Venlo en Maasbracht. Met trots vertelt hij over de eigen kwekerij en pluktuin in Maasbracht. 

Peter Stox is een ondernemer met een eigen visie. Hij denkt vooruit en heeft inzicht in de markt. Zo houdt hij zich bezig met de jonge generatie die weinig tijd aan hun tuin besteedt en het liefst online winkelt. Zal de online verkoop groeien met de huidige distributiekanalen of zal er een speciaal distributiesysteem voor planten ontstaan? Ook ontstaan er allerlei maatschappelijke vraagstukken waar het bedrijf mee moet omgaan. Groen, gezondheid en klimaatsveranderingen krijgen steeds meer de aandacht in de media. Daarnaast is de snelheid waarin het bedrijf zich dient aan te passen ongekend. Dit komt vooral door de snelheid van de technieken en de sociale media. Peter gaf aan altijd open te staan voor een samenwerking met Groei & Bloei. Wellicht dat we in de toekomst samen deze vraagstukken kunnen oplossen. 

Meer informatie vind je in het aangeleverde introductie artikel van bijSTOX Venlo.
Meer foto’s vind je in het fotoalbum.

meer

Als u de foto's van deze avond wilt zien, Opens internal link in current windowklik dan hier.

In de tekst over deze lezing kunt u enkele links naar websites aantreffen. Hier kunt u meer achtergrond informatie vinden over dit specifieke onderwerp.

23
Jul
Tuin en Vrede (2) - Blik op de Tuin no. 911
23
Jul
Tuin en Vrede - Blik op de Tuin no. 910