Noord-Limburg
bekijk online
Nieuwsbrief 29 januari 2023

Inleiding

De afgelopen periode heeft het bestuur gewerkt aan de invulling van het jaarprogramma 2023. In de agenda van deze brief staat het resultaat tot dusverre.
Met name attenderen we u alvast op de eerste bijeenkomst, de algemene ledenvergadering met lezing, op 22 maart 2023.
Ook de invulling van de 5 daagse tuinreis, die op 29 juni start, is afgerond. Hieronder vindt u informatie over deze reis en de wijze van aanmelden.
Daarnaast treft u in deze brief o.a. informatie aan over activiteiten van verwante organisaties.

Open Tuinencommissie

Ieder jaar houden we op de derde zondag van juni de Open Tuinendag. Om ook de komende jaren een Open Tuinendag te kunnen organiseren zijn wij op zoek naar versterking van de Open Tuinencommissie. Voor informatie en/of aanmelding kunt u contact opnemen met Wilma Thijssen: 06-55285854.

5-daagse tuinreis regio OstFriesland en oost Groningen

DEZE REIS IS VANAF BEGIN FEBRUARI VOLGEBOEKT. AANMELDEN IS NIET MEER MOGELIJK.

Het is zover!
Vanaf nu kunt u zich aanmelden voor de tuinreis 2023 van 29 juni tot en met 3 juli naar OstFriesland en Oost Groningen bij Kuperstuinreizen.

U kunt zich online aanmelden tot 1 maart via:  https://www.kuperstuinreizen.nl/tuinreis-ostfriesland-met-groei-bloei

Na deze datum is er geen garantie meer tot deelname, tenzij er nog hotelkamers beschikbaar zijn.
En tegelijkertijd graag ook aanmelden bij de reiscommissie van Groei&Bloei Noord-Limburg:

- Elke Mooren-Peeters.              Tel: 06-12727440 of email: elkemooren@home.nl
  En/of
- Bea Stienstra-Groenenberg.   Tel: 06-10522385 of email: ja.stienstra@planet.nl

Voor meer informatie over het programma en de kosten Klik Hier.

Vriendelijke groeten van
De reiscommissie afdeling Noord-Limburg
- Bea Stienstra
- Elke Mooren
De reiscommissie afdeling Roermond
- Els Wolfs
- Harry van Duijnhoven

Gardenista 2023

Afgelopen december heeft Groei & Bloei besloten om  2023 te gebruiken als jaar van bezinning, zonder noemenswaardige landelijke activiteiten en dus ook geen Gardenista 2023. Het financieel risico van dit tuinfetijn is te groot. Of er misschien in 2024, of in de jaren daarna, nog een Gardenista gaat komen is nog niet bekend.
Team Gardenista heeft nog een poging gewaagd om een nieuwe initiatiefnemer te vinden om alsnog een (soortgelijk) festival te kunnen organiseren, maar helaas zonder succes.
Het team dankt alle exposanten, deelnemers, vrijwilligers, sponsoren, partners en bezoekers voor een geweldig Gardenista 2022. Ook de getoonde belangstelling van velen om mee te doen aan Gardenista 2023, was een stimulans om een nieuwe editie te organiseren.

Kerstdemonstratie bloemschikken
22 November 2022 vond onze jaarlijkse kerstdemonstratie plaats. Na een afwezigheid van 2 jaar mochten we weer. Ruim 160 mensen mochten we verwelkomen in de mooi sfeervolle aangeklede Wingerd. Voor deze avond hadden we arrangeur Ilse Rambags-Jenniskens uitgenodigd. Zij maakte 13 prachtige werkstukken met allerlei verschillende technieken. Vele cursisten hadden ook een werkstuk gemaakt met de titel ‘Kerst 2022 schittert weer’. Deze werden ook tentoongesteld. Op het einde van de avond werden de werkstukken van Ilse en van onze docenten verloot. We kijken terug op een mooie inspirerende avond.

29 november 2022 Lezing over de Inca's door Harry Jans
Harry Jans gaat ieder jaar op stap met een aantal botanici, die uit alle windstreken van de wereld komen, om onder zijn leiding veelal in het hooggebergte op zoek te gaan naar bijzondere planten.
Tijdens zijn lezing op 29 november deed hij verslag van zijn avontuurlijke reis door Peru. Een land met een prachtige cultuur, natuur en bijzondere flora.
Het was een bijzondere ervaring om op deze wijze met hem deelgenoot te worden van zoveel schoonheid van de natuur aldaar en in het bijzonder de prachtige flora.
Het is de moeite waard om zijn website met veel fraaie foto’s eens te bezoeken:  https://www.jansalpines.com/

Jaarverslag 2022
In het jaarverslag van onze afdeling staan korte verslagen van alle activiteiten in 2022. Dit verslag staat op onze website.

--------------------------------------------------------------------------------------
Klik hier voor meer terugblikken

Tips

Evenals het verenigingsblad van Groei & Bloei staat de website vol met groeninformatie. Het is best de moeite waard om deze site regelmatig te bezoeken.
Twee voorbeelden:

Online lezingen terugkijken
Om het 150-jarig jubileum te vieren organiseerden Groei & Bloei dit jaar een aantal online lezingen.
U kunt deze terugkijken via de website.
Klik hier

Sfeervol boeket maken
Speciaal voor de donkere dagen, heeft floral artist Lily Beelen een sprankelend en sfeervol boeket gemaakt. De werkbeschrijving staat op de website.
Naar stap-voor-stap beschrijving

Agenda

Groei & Bloei organiseert activiteiten als lezingen, excursies,  tuinreizen en cursussen.
De meesten worden opgenomen in het jaarprogramma.

In onderstaand schema staan naast groei & Bloeiactiviteiten ook andere groenactiviteiten:

27, 28 en 29 januari 2023

Tuinvogeltelling

9, 10 en 11 februari 2023

Sneeuwklokjesfestival Boschhoeve Wolfheze (bij Arnhem)

Za 11 en Zo 12 februari

Sneeuwklokjesdagen bij de Jochumhof

18-19 februbuari 2023

Sneeuwklokjes evenementen

1 maart 2023

Uiterste datum aanmelden 5 daagse tuinreis

Wo 22 Maart 2023

ALV en lezing door dhr. Verheggen  van de tuin in Lottum

Zo 16 april 2023

Bijen – en Natuurmarkt  in Horst

Za 22 april 2023

Planten ruilmarkt voorjaar

Ma 24 april 2023

Lezing door Marcel de Wagt. Onderwerp: “Met welke verrassingen komt de lente dit jaar?”

Za 20 mei 2023

Rondleiding Jochumhof

Zo 21 mei

Open dag Jochumhof