22 maart 2023: Lezing met als titel: Dahlia’s zijn weer helemaal terug in onze tuinen

De formele ledenvergadering met als afsluiting het afscheid van de voorzitter werd afgesloten door dhr. Verheggen uit Lottum.
Hij verzorgde een presentatie over zijn geliefde  Dahlia’s. Aan de hand van foto’s uit zijn eigen omvangrijke tuin met vaste planten en veel dahlia’s ging hij o.a. in op de geschiedenis, verzorging, toepassing, vermeerdering en het sortiment van deze plantengroep.
De Dahlia kent een rijke geschiedenis met een omvangrijk assortiment. Naar schatting bestaan er zo’n 30.000 soorten.
Dahlia’s zijn niet oubollig. Ze zijn mooi voor een boeket in de vaas en niet veeleisend. Ze bloeien tot laat in de herfst en geven veel kleur in de tuin. Bovendien zijn ze fantastisch te combineren met vaste planten en grassen.
De liefde voor dahlia’s van dhr. Verheggen en zijn vrouw begon 20 jaar geleden. Sinds die tijd is zijn sortiment flink gegroeid.
Dahlia’s groeien op elke grond mits er voldoende wordt bemest. Ze kunnen elk jaar op dezelfde grond. Zijn advies is om te bemesten met culterra. Ook DCM en kieseriet werden genoemd.
Ze groeien in de zon en half schaduw. Bij weinig licht valt de bloei tegen.
Eind maart worden de knollen opgepot. Op die manier kun je de planten buiten uitplanten als je kunt zien waar de vaste planten opkomen. Dahlia’s worden ondiep geplant en worden voor de winter uit de grond gehaald. De knollen worden bij voorkeur bewaard bij een temperatuur van 5 tot 10 graden. Een ander voordeel van oppotten is dat je minder last hebt van slakkenvraat.

Dahlia’s worden voornamelijk vermeerderd door middel van stekken. Andere mogelijkheden zijn zaaien en scheuren van wortelknollen. Bij het scheuren is het van belang dat er aan de wortel een stukje stengel met ogen zit.
Dahlia’s worden o.a. ingedeeld naar bloemvorm. Voorbeelden zijn pompon-, cactus-, semicactus-, pioen-, waterlelie- en mignondahlia’s. Alleen de open bloemvormen worden bezocht door insecten.  Je hebt goenbladige- en donkerbladige soorten.
Om mooie bloemen te houden is het van belang om uitgebloeide bloemen regelmatig te verwijderen. Pluizen kan maar is niet noodzakelijk.

De heer Verheggen heeft in zij verhaal duidelijk gemaakt dat Dahlia’s gemakkelijke planten zijn die makkelijk te combineren zijn met vaste planten. Tijdens de afsluitende rondvraag werd er gediscussieerd over bemesting en gewasbescherming.

Dhr Verheggen had zalf gekweekte wortelknollen meegebracht die voor een klein prijsje gekocht konden worden.
Hij deelde folders uit met informatie over de mogelijkheden om zijn tuin te bezoeken.
Verdere informatie staat op de website : www.tuinverheggen.nl